Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 14/09/2023 - 10:57

Ny EU-dom betyder fortsat pantfrie tyske dåser for danskere

Danske kunder vil fortsat kunne købe dåser uden pant i tysk grænsehandel, konkluderer EU-Domstolen.

Af: /ritzau/

EU-Domstolen har torsdag afvist en EU-afgørelse fra 2021, hvor Dansk Erhverv fik medhold i en klage over manglende pant på dåser, der sælges til Danmark i den tyske grænsehandel.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra EU-Domstolen i Luxembourg.

Dermed ender Dansk Erhverv med at tabe den langvarige sag mod EU-Kommissionen.

Erhvervsorganisationen har i samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening ført sagen.

I 2021 ved første instans fik organisationerne medhold i deres klage. Dommen blev dog anket af EU-Kommissionen.

I Tyskland er der i forvejen et fungerende pantsystem ligesom i Danmark. På en almindelig 33 centiliter dåse er der 0,25 cent pant på. Det svarer til 1,9 kroner.

Og de danske organisationer mener altså, at danske kunder bør betale den tyske pant.

Dansk Erhverv har tidligere sagt, at der er to sider af problematikken.

Det ene er konkurrenceaspektet i form af, at der går handel tabt hos danske butikker.

- Det andet, der er lige så vigtigt, det er miljøaspektet. Fordi de her dåser, der ikke bliver genanvendt, de havner i naturen, sagde branchedirektør for handel i Dansk Erhverv, Lotte Engbæk Larsen, inden den nye afgørelse faldt.

Danmarks Naturfredningsforening mener, at størstedelen af de dåser, der bliver smidt i naturen, er tyske.

EU-Kommissionen konkluderede tilbage i 2018, at dåsesalget uden pant til danske kunder ikke var ulovlig statsstøtte. Det var den afgørelse, Dansk Erhverv klagede over og fik medhold i 2021.

/ritzau/

København, 14/09/2023 - 09:22

Dronning Margrethe giver kig bag kulissen i hemmelig Netflix-film

Dronning Margrethe har kreeret scenografi og kostumer til den nye Bille August-instruerede film "Ehrengard: Forførelsens kunst". Arbejdet kan nu ses på Netflix.

Det er dronning Margrethe, som har stået for scenografien og kostumedesignet i den nye Bille August-instruerede film "Ehrengard: Forførelsens kunst", der kan ses på Netflix fra torsdag 14. september.

Samtidig med premieren afslører streaminggiganten nu behind the scenes-filmen "Bag kulisserne på Ehrengard: Forførelsens kunst", som skildrer dronningens arbejde.

Hun har kreeret det visuelle udtryk i "Ehrengard: Forførelsens kunst" gennem decoupager. Udklip - det kan være fra aviser, blade og magasiner - som limes og herefter lakeres på for eksempel glas, papmaché eller karton. Og så har hun også tegnet kostumerne - fra kvindernes pufkjoler til mændenes uniformer.

- Det er svært at forklare helt, hvordan man gør. Men man finder ting her, og man finder ting der, siger dronning Margrethe blandt andet i filmen.

- Hvad er det for billeder, historien giver mig, når jeg læser den? Hvad ser jeg for mig, og så får man fornemmelsen af, at man går ind i en verden? Jeg ser det jo som et billede, lyder det videre fra den royale scenograf og kostumedesigner.

Omkring 40 af dronningens decoupager udstilles på Karen Blixen Museum på Rungstedlund nord for København fra 6. oktober i dialog med forfatterens fortælling om "Ehrengard".

Som en del af udstillingen "Forførelsens portræt. Dronningen sætter scenen til Ehrengard" vises også en række af regentens kostumeskitser til filmatiseringen og udvalgte kostumer.

Filmen "Ehrengard: Forførelsens kunst" er baseret på Karen Blixens "Ehrengard", et af forfatterens sidste værker.

Faktisk var det majestæten, som spurgte Bille August - for mere end 10 år siden - om han ville filmatisere romanen.

- Udgangspunktet har været, at vi skulle finde locations - steder - som på en eller anden måde lignede de miljøer, som dronningen har beskrevet i sine decoupager, fortæller Bille August blandt andet i "Bag kulisserne på Ehrengard: Forførelsens kunst".

- Det er klart, at sådan ser virkeligheden jo ikke ud. Men vi har fundet nogle steder, som har haft nogle elementer, som kunne bruges til det. Og så har vi måttet male og dekorere det på en måde, så det kom tilnærmelsesvis tæt på decoupagerne, og hvad vi så senere digitalt har arbejdet med.

Fortællingen udspiller sig i riget Babenhausen. Her bliver maleren og den selvbestaltede kærlighedsekspert Cazotte - spillet af Mikkel Boe Følsgaard - hyret af fyrstedømmets storhertuginde, i skikkelse af Sidse Babett Knudsen.

Cazotte skal hjælpe storhertugindens søn med at forføre, så han kan finde en prinsesse, som kan sikre riget en arving.

Det lykkes - lidt for godt - og en skandale er under opsejling.

Hofdamen Ehrengard, portrætteret af Alice Bier Zandén, er en af de udvalgte, som hyres til at slå ring om hemmeligheden. En standhaftig ung kvinde, som storhertuginden ikke øjner Cazotte nogen chance for selv at score. Så det indgår de et væddemål om.

Både "Ehrengard: Forførelsens kunst" og filmen om dronning Margrethes arbejde, "Bag kulisserne på Ehrengard: Forførelsens kunst", kan ses på Netflix fra torsdag 14. september.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 14/09/2023 - 09:01

Dronning Margrethe giver kig bag kulissen på Netflix

Dronning Margrethe har kreeret scenografi og kostumer til den nye Bille August-instruerede film "Ehrengard: Forførelsens kunst". Arbejdet kan nu ses på Netflix.

Det er dronning Margrethe, som har stået for scenografien og kostumedesignet i den nye Bille August-instruerede film "Ehrengard: Forførelsens kunst", der kan ses på Netflix fra 14. september.

Samtidig med premieren afslører streaminggiganten nu behind the scenes-filmen "Bag kulisserne på Ehrengard: Forførelsens kunst", som skildrer dronningens arbejde.

Hun har kreeret det visuelle udtryk i "Ehrengard: Forførelsens kunst" gennem decoupager. Udklip - det kan være fra aviser, blade og magasiner - som limes og herefter lakeres på for eksempel glas, papmaché eller karton. Og så har hun også tegnet kostumerne - fra kvindernes pufkjoler til mændenes uniformer.

Den 6. oktober åbner Karen Blixen Museum på Rungstedlund nord for København udstillingen "Forførelsens portræt. Dronningen sætter scenen til Ehrengard", hvor flere end 40 af dronning Margrethes decoupager udstilles i dialog med Karen Blixens fortælling om "Ehrengard".

Udstillingen viser også en række af dronningens kostumeskitser til filmatiseringen og udvalgte kostumer.

Filmen "Ehrengard: Forførelsens kunst" er baseret på Karen Blixens "Ehrengard", et af forfatterens sidste værker.

Faktisk var det majestæten, som spurgte Bille August - for mere end 10 år siden - om han ville filmatisere romanen.

Fortællingen udspiller sig i riget Babenhausen. Her bliver maleren og den selvbestaltede kærlighedsekspert Cazotte - spillet af Mikkel Boe Følsgaard - hyret af fyrstedømmets storhertuginde, i skikkelse af Sidse Babett Knudsen.

Cazotte skal hjælpe storhertugindens søn med at forføre, så han kan finde en prinsesse, som kan sikre riget en arving.

Det lykkes - lidt for godt - og en skandale er under opsejling.

Hofdamen Ehrengard, portrætteret af Alice Bier Zandén, er en af de udvalgte, som hyres til at slå ring om hemmeligheden. En standhaftig ung kvinde, som storhertuginden ikke øjner Cazotte nogen chance for selv at score. Så det indgår de et væddemål om.

Både "Ehrengard: Forførelsens kunst" og filmen om dronning Margrethes arbejde, "Bag kulisserne på Ehrengard: Forførelsens kunst", kan ses på Netflix fra 14. september.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 14/09/2023 - 07:00

FAKTA: Filmens format har også betydning

* Grundlæggende findes der to formater: widescreen og cinemascope. Formatet, som filmen bliver vist i, har også en betydning for den optimale plads i biografsalen.

* Widescreen er et bredformat, der ligger midt mellem det nærmest kvadratiske academy-format, som næsten svarer til et gammelt tv-format, og det meget brede cinemascope

* Med widescreen er billedet smallere, så der bruges mindre af lærredet på at vise billedet. Det betyder, at du ofte skal lidt længere frem for at finde det perfekte sæde.

* Cinemascope er et af de helt brede formater. At billedet er bredere, vil sige, at du ofte skal lidt længere tilbage.

Kilde: filmcentralen.dk og biografdirektør i Gentofte Kino Sune Lind Thomsen.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

København, 14/09/2023 - 07:00

Biografhack: Her er det bedste sæde i salen

Anne Bæk/Ritzau Scanpix

Hvor skal du sidde i biografsalen for at få den bedste filmoplevelse? Det svarer to biografdirektører og filmentusiaster på og afslører, hvor de selv sidder.

Der er nok mange holdninger til, hvad der er det perfekte sæde i biografen.

Men faktum er, at der i alle sale er en objektivt set optimal plads, lyder det fra Sune Lind Thomsen, der er biografdirektør i Gentofte Kino.

- Denne plads skifter fra sal til sal og fra film til film, alt efter om du ser en Woody Allen- eller en Marvel-film.

- Det handler også om størrelsen på biograflærredet, rummets størrelse, lydens rumklang, sædernes nakkehøjde, antallet af sæder per kvadratmeter, samt hvilket lydsystem den enkelte film afvikles i. Og ser du en film i 3D ændrer alt dette sig.

Ifølge Sune Lind Thomsen vælger biografgæster ofte sæder ud fra helt subjektive forhold.

- Er der eksempelvis langt til toilettet, sidder man lidt for sig selv, eller er der mulighed for plads på kysserækken? Ofte hører vi fra gæster, at "her sidder vi jo altid".

Men for at finde salens absolut mest optimale plads, må du altså bruge lidt tid på at teste nogle af sæderne først.

- Jeg selv sidder gerne lidt fremme i salen, første tredjedel bagest. Men det kan variere fra person til person.

- Du skal sidde der, hvor lærredet stort set fylder hele dit udsyn, uden at du skal dreje hovedet. Det må endelig ikke blive til en tenniskamp.

Ifølge biografdirektøren er det mest optimale sæde ofte lidt fremme i salen, hvis man tager landets biografer over en bred kam.

Og det er Michael Berg, der er biografdirektør i Birkerød Bio og direktør i det internationale filmdistributionsselskab United International Pictures, enig i.

- En tommelfingerregel er cirka en tredjedel tilbage i salen for den største wow-effekt. Er salen lang, kan det godt forskyde forholdet lidt.

- Er der eksempelvis tolv rækker, og du sidder på fjerde eller femte, så sidder du godt, siger Michael Berg.

Det er ifølge biografdirektøren tilstrækkeligt tæt på lærredet til en god fordybelse i filmen, men langt nok fra til at hele dit synsfelt fylder lærredet.

- Du skal sigte efter rækken, som svarer til at være i midten for lærredet, og hvor dine øjne også peger mod midten af lærredet i højden.

Ifølge de to biografdirektører er salens dårligste sæde enten bagest i hjørnet eller helt forrest i hjørnet.

Helt forrest på flanken er nemlig mindst optimalt for synet, mens man på de yderste sæder helt bagest ofte kan opleve et lidt mudret lydbillede.

- Men en biograf kan jo ikke leve af den bedste stol, så det er heldigt, at vi alle har de ting, vi godt kan lide, siger Michael Berg.

- Jeg sidder altid i venstre side helt yderst og så en tredjedel tilbage, det man kalder piccolosiden. Det er efter alle mine år i branchen, da det var tæt på udgangen, hvis noget skulle fixes. Det er en vane, og der har jeg det godt, siger han.

Sune Lind Thomsen peger på, at der i dag - ud over de førnævnte - næsten ikke er nogen dårlige pladser.

- Alle kan se hele lærredet, og man risikerer ikke længere at sidde bag en søjle, som var tilfældet i nogle af de helt gamle biografer.

- Og når filmen kører, og den fænger folk i en fyldt sal, så glemmer gæsterne ret hurtigt, om de sidder på første eller niende række, siger han.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

Nyhedsarkiv