Hvor ofte tjekker du egentlig dine faste betalinger?
For mange er det noget, der kører helt automatisk - måned efter måned. Virksomheden får sine penge til tiden, og du slipper for at huske forfaldsdatoer.
Men bekvemmeligheden har også en bagside: Du kan nemt miste overblikket over, hvad der egentlig trækkes fra kontoen - herunder de gebyrer, du måske betaler, forklarer Michael Høg Riis, der er kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
I nogle tilfælde er det gratis for dig som forbruger at betale dine regninger.
Men virksomheder har i visse tilfælde ret til at opkræve et gebyr i forbindelse med en betaling.
- Som forbruger er det derfor en rigtig god idé at være opmærksom på, hvad du betaler for at betale. Forskellige betalingsmuligheder har forskellige fordele og ulemper, men også forskellig pris for os som forbrugere, siger kontorchef Michael Høg Riis.
Nogle virksomheder opkræver et såkaldt betalingsservicegebyr eller lignende, mens andre opkræver et administrationsgebyr eller håndteringsgebyr.
Det kan for eksempel være et konkret teleselskab, der har et gebyr på 15 kroner per regning på betaling over Betalingsservice. Eller en fitnesskæde, der har et administrationsgebyr på 10 kroner.
Derfor er det altid en god idé at tjekke betalingsoversigten, som du får tilsendt, eller den faktura, du får fra virksomheden.
Der må dog kun opkræves et gebyr, hvis det er aftalt mellem dig og virksomheden. Og gebyret skal holde sig "inden for det rimelige", oplyser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på sin hjemmeside.
- Det er fastsat i Betalingslovens paragraf 122, hvor der er et forbud mod, at virksomheder opkræver urimelige priser og gebyrer i forbindelse med gennemførelsen af en betaling, forklarer kontorchef Michael Høg Riis.
Om et gebyr er urimeligt, kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen undersøge ved blandt andet at sammenligne prisniveauer i andre lande, hvor der er en effektiv konkurrence på markedet, uddyber han.
- Det vil sige, hvis den danske pris for et produkt er langt højere, end den er på et andet velfungerende marked, så kan det være bevis for, at der foreligger en urimeligt høj pris.
Styrelsen kan også foretage en vurdering af prisen på produktet sammenholdt med de relevante omkostninger til at producere produktet, forklarer kontorchefen.
Betaler du et gebyr hver måned, kan du undersøge, om du kan få det billigere eller helt slippe for gebyr hos en anden virksomhed.
Der findes også forskellige løsninger til regningsbetaling, lyder det fra Michael Høg Riis.
- Nogle virksomheder tilbyder forskellige typer af betalingsaftaler, og her er det en god idé at undersøge, hvilken løsning der er mest fordelagtig, siger han.
Sker betalingen som en kortbetaling via MobilePay eller direkte med de mest almindelige betalingskort som dankort, Visa og Mastercard, må virksomhederne ikke opkræve et gebyr for betalingen.
Virksomheder må imidlertid godt opkræve et gebyr, hvis betalingen via MobilePay sker via en kontooverførsel.
Gebyret må dog ikke overstige det gebyr, som virksomheden selv betaler til MobilePay for at gennemføre opkrævningen.
Der er også nogle typer af kortbetaling, som kan køre automatisk.
Hvis du indgår en sådan aftale, skal det klart fremgå, hvor meget og hvornår virksomheden må hæve på dit betalingskort.
Du skal desuden have aftalen på papir eller et andet varigt medie som for eksempel en mail, oplyser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på sin hjemmeside.
/ritzau fokus/